Liity postituslistalle! Saat kerran kuussa ääneen, läsnäoloon ja kehotietoisuuteen liittyvää postia.

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • voicefulness

Joulutunnelma ei tule pakottamalla

Joulutunnelmaan pääseminen voi olla vaikeaa, jos mieli ja keho käyvät ylikierroksilla. Joulukiireen aiheuttamia ylikierroksia ei välttämättä saa pysäytettyä ihan tuosta vain. Se saattaa vaatia aikaa ja kärsivällisyyttä.


Onko sinulle tuttua jouluaaton iltana tunne, että ulkopuolellasi on kaikki elementit joulutunnelmaan mutta jostain syystä et vain sisälläsi tunne sitä? Maisema on lumen peitossa, kotona tuoksuvat jouluruoat ja kynttilät loistavat pehmeää valoaan. Silti mielesi saattaa pyörittää asioita ja stressin aiheita kuin automaattiohjauksella.

Mitä enemmän pyrit saavuttamaan sen lämpimän ja kotoisan olotilan, jonka olet aiempina jouluina ehkä kokenut, sitä kauemmaksi se tuntuu katoavan. Joulu saattaakin yhtäkkiä tuntua kylmältä ja kolkolta. Turhauttavaa, eikö?

1. Vapauta itsesi tavoittelemasta menneitä kokemuksia Jos pyrit saavuttamaan jonkin tunteen tai tunnelman, jonka olet kokenut aiemmin, et välttämättä onnistu siinä. Yrittäessäsi tavoittaa tietynlaisen kokemuksen suljet pois läsnäolevan hetken ja kahlitset itsesi menneisyyden kokemukseen. Tämä saattaa aiheuttaa sen, ettet pystykään tässä hetkessä tuntemaan ja aistimaan aidosti vaan kokemus jää ikään kuin tyhjäksi ja ontoksi. Vapauta siis itsesi tavoittelemasta menneitä kokemuksia ja ole avoin sille, mitä koet juuri nyt.


2. Lakkaa kontrolloimasta omaa ja muiden kokemusta

Joulun valmistelu lahjoja paketoimalla, ruokia laittamalla ja kotia koristelemalla voi parhaimmillaan virittää meidät joulutunnelmaan. Mutta missä vaiheessa jouluvalmistelut saavat niin paljon latausta, että ne aiheuttavat stressiä ja itse asiassa estävät tunnelman muodostumisen? Jos jouluvalmistelusi ovat kovin stressaavia, voit kysyä itseltäsi: Yritänkö niiden avulla väkisin luoda itselleni ja muille joulutunnelman? Entä jos lakkaisinkin suorittamasta ja kontrolloimasta? Voisiko joulutunnelma saada silloin paremmin aikaa ja tilaa?


3. Ole valmis kohtaamaan ensin hankalat tunteet

Stressin jälkeen laskeutuminen rentouteen ei ole aina kivutonta. Sohvan nurkkaan viltin alle käpertyessä saatat rentouden sijaan kokeakin levottomuutta ja jopa tuskaisuutta. Sen sijaan, että yrittäisit siirtää näitä tuntemuksia syrjään, salli niiden tulla. Tiedän, että levottomuus ja tuskaisuus eivät ole kovin jouluisia tunteita. Mutta päästäksesi aistimaan sitä, mitä juuri nyt ympärilläsi tapahtuu, sinun on ehkä elettävä ensin läpi niitä tunteita, joita olet syksyn ja joulun kiireissä joutunut sivuuttamaan. Joulu on hyvää aikaa irtipäästämiselle Mitä useammin annat itsellesi aikaa ja tilaa tuntea sitä, mitä juuri nyt tunnet - tuomitsematta tai pyrkimättä muuttamaan kokemustasi toisenlaiseksi - sitä helpommaksi tulee läsnäolevaan hetkeen pääseminen ilman raskaita tunnelasteja. Joulu on hyvää aikaa irtipäästämiselle ja menneen vuoden stresseistä vapautumiselle. Varaa siis jouluusi tarpeeksi aikaa, jolloin voit vain olla ja aistia tunteitasi rauhassa. Ehkäpä joulutunnelmakin hiipii kokemukseesi vähitellen kuin huomaamatta.

Rauhallista ja sallivaa joulunaikaa sinulle toivottaa, Voicefulness-ohjaajasi Anne


#tunteet #armollisuus #sallivuus #tunnelma #joulu #stressi #levottomuus #rentoutuminen